Vi och dom andra


”xxx företrädare sticker ut i politiska församlingar som helt vanliga människor som älskar sitt land, och inte som typiska proffspolitiker eller karriärister”

Citatet ovan kommer från en tidning jag fick i min brevlåda i slutet av 2017. Jag har tänkt skriva om det ända sedan dess. Nu är tiden tydligen mogen.

Vad tänker du när du läser citatet ovan?

Jag tänker: ”vi och dom andra”. Jag skulle vilja få låna din uppmärksamhet för att borra ner i det en aning. Om du vill?

Så… Tänk att få vara med där? I den där gruppen vanliga människor som de skriver om? De som älskar sitt land? Som jag gör. Äntligen. Att få vara med. Och inte! behöva sitta i händerna på de där onda andra! De där typiska proffspolitikerna som bara tänker på sig själv och sin karriär. De vet vi ju alla hur DOM är!

Visste du att en av människans starkare drivkrafter är att få tillhöra ett ”vi”?

Den kraften är otroligt stark. Den ligger dessutom i vårt känsloregister. Det betyder att vi ofta inte är medvetna om att vårt agerande styrs av längan att få tillhöra ett vi; Eller rädslan att bli utesluten ur detta vi.

Detta fenomen är helt naturligt och är en del av att vara människa.

Som ett exempel på hur stark drivkraft det kan vara att få tillhöra ett ”vi”:
Individer i en vi-grupp på jobbet, vanliga människor med fina värderingar, inför rädslan att inte få vara med i gruppen istället kan delta i – och även driva på – utfrysning och mobbing av en person utanför gruppen. Helt mot sina uttalade värderingar. Ibland är det medvetet; ofta är det inte på det medvetna planet.

En aspekt av hur den mänskliga hjärnan jobbar med begreppet ”vi” är att för enskilda individer som tillhör ”vi” är vi nyfikna och nyanserade på de individuella skillnader och särart. I ett ”dom” tenderar vi däremot att dra alla över en kam. ”Alla” i dom gruppen är likadana kålsupare, dumma och lögnaktiga och gör likadant som ett enskilt exempel vi möjligen känner till eller har hört talas om.

Att människan fungerar så har viktiga och intressanta effekter.

Att det här beteendet förstärks om vi är rädda är rätt självklart och har sina rötter i evolutionen; att tillhöra en grupp ökar chansen till överlevnad. I tider av hot är lojalitet med in-gruppen ännu viktigare; och dessutom förstärks svartmålningen och generaliseringen av ”dom andra”

Så om vi återvänder till citatet kanske?

”Sverigedemokraternas företrädare sticker ut i politiska församlingar som helt vanliga människor som älskar sitt land, och inte som typiska proffspolitiker eller karriärister”

Kan jag vara uppriktig? Jag blev upprörd första gången jag läste det; för att det så tydligt utnyttjade fenomenet ”vi och dom”. För att manipulera oss på vis vi kanske inte märker. ”Fy dem!” var min emotionella respons.

Kanske är du likadan? De där! Dom i SD!! Hur kan de??

Och.. nu är det väl läge att stanna upp en stund.

I skrivande stund har väl SD ca 20%?

Det är rätt många. Det är säkert otroligt stor spridning på de individerna; de är olika.

Om jag fick önska… så faller vi inte in att i onödan generalisera ”de andra” och klumpa ihop dem i en massa vi tycker att vi har rätt att fördöma.

Vet inte om jag lyckas förklara hur jag tänker…

Medan jag å ena sidan är starkt emot åsikter som partiet SD har i sitt program och i sitt ide material, Är starkt emot hur partiet jobbar för att öka sin popularitet genom att underblåsa rädsla, förändra verklighetsupplevelsen till att Sverige står inför hot!; och hur de jobbar med att locka folk att få känslan att tillhöra ett ”vi”. Ett ”Vi” som står starkare mot den konstruerade rädslan de målat upp… så kan jag ändå inte falla i fällan att tänka att alla 20% är likadana.

Så kanske en uppmaning? Har jag förtjänat rätten att föreslå den? Jag provar.

Om du idag är i det läget att du tänker rösta på SD; fundera på om du mest drivs av känsla eller tanke? Vet du vad de står för egentligen? I fler frågor än en?

Om du idag är i det läget att du avskyr SD och uttrycker dig svepande och dömande om människorna som sympatiserar med SD; är det verkligen rätt att göra så? Och framför allt – förbi vad du känner -är det verkligen det mest effektiva och strategiska sättet att skapa en förändring? Att prata om SD som ”dumma” kommer bara att förstärka känslan inom gruppen ”vi i SD” att utsidan är hotfull och att ”vi i SD” måste sluta oss samman mot ”Dom Andra”. Vi i SD. Vi som är vanliga människor. Vi i SD som älskar detta land.

Jag tror för min del att om vi är skickliga på att identifiera känslor som rädsla och drivkrafter som att tillhöra ett ”vi” och kanske till och med hata ett ”dom”… så kan vi börja utforska dem. Fråga dig själv: ser jag verkligheten som den är? Kan det vara på andra vis?

En helt annan bloggpost skulle kunna handla om det. Din hjärna är inte alls en apparat som ser verkligheten som den är. Särskilt inte om du är rädd. Eller är emotionellt starkt engagerad i ett vi. Var aktsam så att du inte röstar på ett ”vi” du inte egentligen vill tillhöra.

Hälsningar fr Magnus – En helt vanlig människa som älskar Sverige och inte sympatiserar med SD

PS

Tyckte du nåt? Jag har gärna dialog. Oavsett din åsikt. Skriv. Men.. var nyfiken på andra åsikter och sam-skapa en utforskande dialog?

2 tankar på “Vi och dom andra

  1. Bella Mattsson

    Hej Magnus! Hur kommer jag i kontakt med dig? Försöker klura ut om jag kan hitta dig på fb.. norrläning.. med ärr på vänster sida av halsen.. dr. DAN MOSSBERG är en grymt bra läkare! Och du.. en grym skribent som jag så gärna skulle vilja sammarbeta med som privatperson. Hoppas du ser detta! Tills vidare så försöker jag finna dig på fb.. jag heter Bella ”Bea” Mattsson

    Gilla

    Svara
    1. Magnus Inläggets författare

      Hej Bea, ja så här funkar bra, och om nån annan skulle undra så läser jag alla kommentarer. Skulle det finnas intresse att vara privat så skriv det i meddelandet så svarar jag på den mail eller kontaktväg du anger utan att godkänna (publicera) din kommentar.

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar